PORUSZENIA to kombinacja odpowiednio dobranych jakości ruchowych składających się na świadomy taniec, służąca rozpoznaniu, poczuciu, nazwaniu (jeśli jest to możliwe) i przeżyciu emocji oraz uczuć. Dzieje się to w akcie twórczym w ustrukturalizowanym procesie trzech form poruszania się. To powrót do korzeni tańca i duchowości.
Celem praktyki jest odbudowa lub działania mające na celu utrzymanie wspierającej relacji ze swoim ciałem, po to by doświadczyć procesu regulacji emocji.
Emocje są ważną częścią rozwoju duchowego. Regulacja emocji oznacza takie zarządzanie swoimi doświadczeniami emocjonalnymi, które sprawia, że emocje nam służą. Dodają smaku i nadają kierunek naszemu życiu. Dostarczają nam ważnych informacji. Pozwalają zatroszczyć się o nasze potrzeby, by dojrzewać i pomóc zrozumieć, co się dzieje. Budują więzi, współodczuwanie i pokazują różnorodne perspektywy patrzenia na świat. Prowadzą do poczucia pełni życia oraz bycia autentycznym i w prawdzie ze sobą.
W JAKI SPOSÓB REGULUJEMY EMOCJE?
Czerpiemy głównie z dwóch bardzo starych i potężnych narzędzi zmiany czyli tańca i muzyki, w nawiązaniu do historii i ich tła społeczno-kulturowego.
W PORUSZENIAch sposób poruszania się odbywa się w trzech następujących po sobie formach: spontanicznej, w strukturze, intuicyjno-transowej. Tańczymy ubrani warstwowo na tzw. cebulkę, by móc wypocić toksyny z organizmu.
1. FORMA SPONTANICZNA – to prowadzona improwizacja w tańcu, podczas której poznasz narzędzia oddechowe, ruchowe i taneczne służące budowaniu bezpiecznej relacji ze sobą w przestrzeni z innymi. W tej części spotkasz się z zauważeniem swojego oddechu, wejściem w uważność na ciało i działaniem sił grawitacji. W tańcu doświadczysz różnych jakości ruchowych, które opisują sposoby w jakich możemy się poruszać oraz są zewnętrzną manifestacją stanów psychicznych. Tutaj doświadczasz głównie korekcyjno-rehabilitacyjnej funkcji tańca związanej z poszerzaniem świadomości własnego ciała.
2. FORMA W STRUKTURZE – w tej części nauczysz się tańca w kręgu – choreografii, czyli świadomego intencyjnego ruchu. Celem tej części jest poczucie jedności i przynależności do grupy przez bycie we wspólnym pulsie. Taniec w kręgu będzie opowieścią zapraszającą Cię do Twojego osobistego przeżycia. Tutaj doświadczasz głównie społeczno-integracyjnej funkcji tańca związanej z rozrywką i wchodzeniem w relację z drugim człowiekiem.
3. FORMA INTUICYJNO-TRANSOWA – w tej części czerpiesz z pozyskanych narzędzi w dwóch poprzednich częściach. Wchodzisz w relację ze swoim przeżyciem – oglądasz je, obserwujesz, wpływasz na nie oddechem, różnymi jakościami w ruchu, drżeniem i sprawdzasz co się zmienia. Tutaj doświadczasz głównie katarktyczno-terapeutycznej funkcji tańca związanej z przeżyciem emocjonalnego katharsis, czyli oczyszczenia – naturalnego zjawiska i jednej z najbardziej pierwotnych funkcji tańca jako sztuki. To emocjonalne oczyszczenie jest niczym innym jak pozwoleniem sobie na doświadczanie emocji w ciele.
Po części intuicyjno-transowej przechodzimy do integracji całego doświadczenia w ruchu, wyciszenia i odpoczynku dla naszego ciała i układu nerwowego. Praktykę kończymy spotkaniem w kręgu, w którym chętne osoby dzielą się werbalnie swoim doświadczeniem.
PORUSZENIA to powrót do takich jakości w tańcu jak rytualność, dyscyplina, porządek, harmonia, struktura, synchronia, ekspresja, rytm, witalizacja, integracja, poczucie wspólnoty, które wpływają na budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w grupie, są czynnikami leczącymi w tańcu oraz dają punkt wyjścia do dalszej pracy.
*Jeśli zastanawiasz się czy praktyka jest dla Ciebie, skontaktuj się ze mną: praktykaporuszenia@gmail.com
INWESTYCJA: 149zł / w dniu warsztatów 199zł
ZAPISY (Ograniczona ilość osób – 10 osób):
tel. +48 539 969 070
e-mail: kontakt@cudgrochow.pl
KIEDY: 19.03, 18:00 – 21:00
Przewodnik PORUSZENIA:
Tomasz SAheal Kudłacz – andragog, specjalista w zakresie regulacji emocji przez ciało, tancerz, uczeń filozofii i tradycji plemion Zulu i Amahlubi z RPA. Ukończyłem studia pedagogiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Jestem tancerzem i choreografem. Szkoliłem się z zakresu terapii tańcem i ruchem, choreoterapii, muzykoterapii aktywnej, arteterapii, analizy ruchu w podejściu Laban Bartenieff Movement System oraz pracy z energią (uzdrawianie ezoteryczne, International Networking for Energy Healing).
Łącząc sztukę, edukację, naukę i duchowość moim głównym narzędziem pracy jest ciało. Pracuję holistycznie i komplementarnie prowadząc indywidualne sesje regulacji emocji poprzez ciało, PORUSZENIA – praktyka świadomego tańca i regulacji emocji oraz szkolenia z zakresu kompetencji miękkich.
Na drodze rozwoju towarzyszę młodzieży, osobom dorosłym oraz starszym. Najczęściej pomagam osobom zagubionym emocjonalnie, potrzebującym rozpoznać, poczuć i przeżyć emocje. Wspieram ludzi zmagającymi się z trudnościami. Pomagam rodzicom i opiekunom oraz ich dzieciom w budowaniu i utrzymywaniu wspierającej, opartej na empatii i szacunku relacji między nimi.
Edukuję i świadkuję ludziom w rozwoju duchowym: w ucieleśnieniu tego, co trudno objąć sferą poznawczą, ponieważ wykracza to poza nią, w zrozumieniu tego, co czasami trudno dostrzec i zobaczyć oraz w uważnej, codziennej duchowości. Często tematami, które się pojawiają są zintegrowanie żeńskiego i męskiego pierwiastka w sobie oraz spotkanie z Rodem.
Wspieranie klientek, klientów i osób klienckich służące realnej zmianie zaprasza i zobowiązuje mnie do korzystania z jakich jakości jak, m.in.: obecność, empatia, skupienie i koncentracja, łagodność, patrzenie z szerszej perspektywy, przyglądanie się temu, co „pomiędzy”, szacunek do przeszłości, która jest zasobem do wzrastania w teraźniejszości, a z kolei dzięki „tu i teraz” można świadomie i w ufności kształtować przyszłość. To dla mnie ważne determinanty w pracy z drugim człowiekiem, których uczę się od swoich nauczycieli Sangoma – Makhosi Sarah Umhlophekazi and Makhosi Muvo Ngcobo, afrykańskich szamanów, trzymających mądrość, z Gór Smoczych w Republice Południowej Afryki.
Będąc w bezpośrednim kontakcie z nimi uczę się filozofii i mądrości tradycji tamtejszych plemion (głównie Zulu i Amahlubi). Przypomina ona o zasobach współodczuwania i procesach samoregulacyjnych w ciele. Dzieje się to przez uważne spotkanie się ze sobą, a tym samym drugim człowiekiem wyrażającym się w zuluskim zwrocie Sawubona – Widzę Cię. Wejście w świadomy kontakt ze swoim ciałem sprzyja odnowieniu wspierającej relacji z planetą.
Prywatnie jestem kochanym i kochającym partnerem, lubiących karmić innych i zajmować się roślinnością.
Comments are closed.